کد مطلب:317021 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:340

شخصیت معنوی حضرت عباس
بدون شك حضرت عباس علیه السلام در دنیا و آخرت دارای مقامی رفیع و منزلتی والا و منیع است. كسی كه واقعه ی جانگداز كربلا را خوانده باشد و داستان غم انگیز طف را مطالعه كرده و یا شنیده باشد، عظمت مقام و ایثار و شهامت و مردانگی و شجاعت و فضائل حضرت ابوالفضل علیه السلام را به خوبی دریافته و شنیده است. پر واضح است كه یكی از شخصیتهای بزرگ و سازنده در تاریخ اسلام، حضرت عباس بن علی ابن ابی طالب علیه السلام است. برای هر كسی كه می خواهد نقش سازنده ی «ایمان» را در تكوین شخصیت انسانی مورد مطالعه قرار دهد، باید به سرگذشت زندگی عباس بن علی علیه السلام توجه دقیقی مبذول دارد، و هیچكس هم از خواندن این داستان زندگی بی نیاز نخواهد بود.

همچنین برای كسانی كه به مشكلات جوانان می اندیشند و مسائل دشوار دوران جوانی را مورد مطالعه قرار می دهند، شرح زندگی «عباس علیه السلام» درسهای آموزنده ای خواهد داشت، زیرا پایه های شخصیت و رشد مدارج تكاملی او، در روزگاری شكل می گرفت، كه وی در سن و سال شانزده سالگی به سر می برد. از سوی دیگر، عباس علیه السلام نمونه كامل مروت و مردانگی است، كه وفاداری، اخلاص، فداكاری و جانبازی در راه دیگری را در سطح درخشانی به نمایش گذاشته است. آری، خصلت های ارزشمند اخلاقی و سجایای بلند



[ صفحه 80]



انسانی، مجموعه ویژگیهایی هستند كه عباس علیه السلام را یكی از اولیاء صالح خداوند گردانیده و همین جهت سبب شده كه سرگذشت او موجب اعجاب همگان گردد، و قداست روح و طهارت نفس عباس علیه السلام را مورد ستایش قرار دهند. چنانچه به خاطر همین فضائل انسانی، بدون شك حضرت عباس علیه السلام در اعلا علیین و بلندترین مقام معنوی قرار گرفته، و از فیض جاودان شهادت آنان كه در راه خدا شهید شده اند، برخوردار شده است.

به هر حال، حضرت ابوالفضل علیه السلام از نظر مردم هم به مرگ و نیستی نرفته، بلكه یاد او جاوید است و طی قرنها، میلیونها بركت و كرامت از او به ظهور رسیده است [1] .


[1] زندگاني حضرت ابوالفضل عليه السلام، صادقي اردستاني، ص 16 به بعد.